maanantai 28. maaliskuuta 2016

Pölli tästä

Jari Parantaisen Pölli tästä 2. Minkä nuorena varastat, sen vanhana omistat, on hauska kirja! Se sisältää 80 erinomaista näkökulmaa ja ideaa. Niiden avulla on mahdollista lakata alistumasta ankeisiin olosuhteisiin ja pölliä tai keksiä uusia ideoita, joiden avulla bisnes - tai koulu - saadaan uuteen kukoistukseen.

Olen tähän koonnut mielestäni koulumaailman näkökulmasta relevanteimmat oivallukset:

  • Paketoi palvelusi esineeksi. Silloin asikas tuntee saavansa heti jotain vastineeksi. --> Millaiseksi esineeksi tiimioppiminen voitaisiin paketoida?
  • Älä pidä asiakastasi epätietoisena. Epätietoisena on tuskallista olla.
  • Myös vanhasta bulkista voi tuotteistaa virkeän uuden tuotteen. :)
  • Muista tarinat!
  • On aivan samantekevää, oletko oikeassa vai et. Jos asiakas ei pidä sinua, yritystäsi tai tuotettasi uskottavana, hän ei osta. Yksi tehokkaimmista lääkkeistä tähän on demo. --> Koulussa oppilaat ovat usein - ja usein aivan aiheellisesti - huolissaan, onko asioista, joita he koulussa tekevät/opiskelevat, heille mitään hyötyä. Miten voisimme demota hyötyä?
  • Älä ala korjata sellaista, mikä ei ole asiakkaiden miestä rikki. Sen sijaan etsi kehityskohteita, joita a) asiakkaat pitävät tärkeinä ja b) joihin nykyiset tuotteet vastaavat mahdollisimman huonosti. --> Taas palataan siihen, että meidän pitäisi enemmän huomioida asiakkaidemme prioriteetit.
  • Tunnista Janten laki: jos asiakas uskoo vankasti siihen, että juuri hänen juttunsa on niin erikoinen, ettei kukaan ulkopuolinen voi ymmärtää siitä mitään, hän on jantelainen. Silloin kannattaa uskoa suosiolla, ettei aina voi voittaa, hypätä autoon ja hurauttaa helpomman kohteen kimppuun. --> Näitä jantelaisia on sekä luokissa että opettajanhuoneissa ja heidän annetaan syödä valtavasti kaikenlaisia resursseja. Miten tämä resurssien hukkaaminen voitaisiin pysäyttää?
  • Laadi ensin jämerä tai suorastaan törkeä lupaus. Sen jälkeen rakenna sen tueksi kunnon takuu. Törkeät lupaukset viestivät, että uskot omaan tuotteeseesi tai palveluusi. Tilapäinen usko tuntuu pelkästään hölmöltä. --> Minkälaisen lupauksen ja takuun voisimme oppilaille antaa?
  • Palkitse: parhaiten toimivat palkinnot ovat a) käteinen raha b) auto ja c) matka. Mieti silti myös muita mahdollisuuksia.
  • Mieti myyntipuheittesi pituus ja sisältö tarkkaan. Ja muista taas ne tarinat. Herätä kysymyksiä.
  • Ole helposti tavoitettavissa.
  • Ole rehellinen. Älä väitä tuotetta täydelliseksi. Kerro hyödyt ja hyödyn hyödyt, mutta muista rehellisyys, takuu ja demot. (Ja ne tarinat) --> Älä väitä esimerkiksi sijamuotojen nimitysten ulkoa osaamista tärkeäksi, koska se ei ole (paitsi äikän opettajille ja kielen tutkijoille, ja heitä on aika pieni osa maailman väestöstä)
  • Ota vastuu, älä syyttele asiakasta, olosuhteita tms.
  • Ryhdy sissimarkkinoijaksi: Sissimarkkinoijan tunnusmerkeistä tärkein on se, että hän käyttää enemmän järkeään kuin raakaa rahaa. Sissimarkkinointi tarkoittaakin epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin. --> Mitä voisivat olla meidän epätyypilliset keinomme?
  • Älä kuvittele, että mikään toimisi niin kuin olit aikonut.
  • Markkinoi tuskaa, jonka lupaat poistaa asiakkaaltasi.
  • Muista, että tunteet saavat ihmiset toimimaan, ei järeän kaliberin järkipuhe. --> Tästä ei voi liikaa koulumaailmassa muistuttaa!

  • Ketteryys ei tarkoita kärsimättömyyttä tai luovuttamista. Pidä kurssi edes likimain samana vuosia. Vain siten firmaasi/kouluusi ehtii kertyä kriittinen massa osaamista, referenssejä ja toimivia prosesseja.
  • Älä aloita kokonaisratkaisun myymisellä vaan rakenna sen sijaan kärkituote. Sen avulla avaat pelin. Sen on oltava jotain helposti ostettavaa.
  • Muista, että ennakko-odotuksesi muuttuvat helposti itseään toteuttaviksi ennusteiksi, niin hyvässä kuin pahassakin.
  • Mieti, millä kaikilla pienillä vihjeillä kerrot tahtomattasi asiakkaallesi, että sinä itse olet teistä kahdesta se tärkeämpi?
  • Tulos ei ratkaise, vaan tyylipisteet ja käytös :)
  • Älä myy, jollet usko. Jos et usko, vaihda työpaikkaa, tuotetta tai alaa.
  • Mieti käyttämiäsi käsitteitä: Sanat ovat kuin pesusieniä. Ne imevät itseensä todella helposti myrkyllisiä merkityksiä. Mieti, millaisia tunteita käyttämäsi käsitteet herättävät asiakkaissasi. ---> Millaisia konnotaatioita esimerkiksi sana 'oppiminen' on ehtinyt itseensä imeä?
  • Lähde siitä, että aina on olemassa jokin keino. Älä tuhlaa omaa ja toisten aikaa sen pohtimiseen, miksei mikään kuitenkaan onnistu.

Onpa aikamoinen lista, jos minulta kysytään! Tästä voisi tehdä huoneentaulun sekä luokkaan että opehuoneeseen.





















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti