maanantai 21. maaliskuuta 2016

Leaderikokeiluita

Olemme vihdoinkin saaneet käyntiin leaderi-kokeilut oppilaiden kanssa. Kokemukset ovat olleet hyvin rohkaisevia. #MOI-hankkeessa on alusta asti ollut ongelmana, että monet tiimit eivät ole lähteneet toimimaan kunnolla, eikä niille ole saatu järjestettyä tarpeeksi ohjausta. Myös tiimien koostumuksessa on selvästi ollut toivomisen varaa.

Nyt parhaillaan 6.-8.-luokkalaisilla on meneillään jakso, jonka tehtävät löytyvät blogista. Ennen tähän tehtävään ryhtymistä valitsimme joka luokalle liiderit, jotka sitten muodostivat itselleen tiimit, yhteistyössä opettajan kanssa. Tein useamman luokan kanssa niin, että istuimme ensin dialogiringissä ja keskustelimme siitä, millaisia ominaisuuksia ja taitoja hyvällä liiderillä olisi hyvä olla. Sitten sai alkaa ehdotella, kenestä omasta mielestä tulisi hyvä liideri ja miksi. Oppilaat kävivät keskustelua hyvin mielellään, ja mitä pidemmälle keskustelu eteni, sitä useampia hyviä ehdokkaita ilmaantui. Sitten siirryttiin suljettiin lippuäänestykseen. Näin joukosta erottui joka luokalla selvästi pari ylivoimaista ehdokasta, ja loputkin saatiin keskustelemalla valittua. Näin saatiin joka luokkaan erinomaiset liiderit, jotka olivat osittain eri henkilöitä, joita opettajat itse olisivat valinneet.

Seuraavaksi liiderit vetäytyivät muodostamaan tiimit. Oppilaiden keskustelua oli erittäin mielenkiintoista seurata! Esiin tuli paljon sellaista tiimien muodostamisen kannalta olennaista tietoa, joka oli minulle aivan uutta. Tiimeistä saattoi nähdä, että ne olivat erilaisia, kuin mitä opettajat olisivat osanneet muodostaa, ja moni sellainen asia, joita opettajat ovat pitäneet isona ongelmana , osoittautui turhaksi huoleksi. Ilahduttavaa ja vähän hämmästyttävääkin oli, että liiderit eivät selvästikään pyrkineet valitsemaan tiimeihinsä vain omia kavereitaan, vaan he erittäin hyvässä yhteistyössä keskenään selvästi tavoittelivat sitä, että kaikista tiimeistä tulee mahdollisimman hyviä. Yhden luokan liiderit, jopa miettivät sellaista vaihtoehtoa, että he muodostavat ensin tiimit, ja sitten arpovat kenestä tulee minkäkin tiimin liideri.

Kun tiimit oli muodostettu aloitettiin työskentely. Nyt sii opettaja ei antanut ohjeita koko luokalle, vaan ainoastaan liidereille, jotka sitten ottivat tiimit haltuunsa. Asioita sivusta tarkkailevalle syntyi mielikuva,  että osallistumisen ja työsktentelyn sekä määrä että laatu oli alkumetreiltä lähtien aivan eri tasolla kuin aikaisemmin.



Alustava kokemukseni on, että tämä systeemi toimii käsittämättömän hyvin, mutta liidereistä pitää pitää hyvää huolta ja heitä pitää tukea jatkuvasti. Lisäksi parhaillaan mietimmekin Otiksella, miten saisimme liideriyteen ylipäätänsä nostetta. Olemme miettineet, että pitäisimme nykyisille liidereille jonkinlaisen karonkan, kun heidän nykyinen pestinsä aikanaan päättyy. Olemme myös miettineet, jonkinlaisen badge- tai sertifikaattisysteemin luomista, samoin kuin liiderien kouluttamista.

Lopuksi vielä totean vaan ykskantaan, että sekä dialogi- että liiderikokeilut ovat ylittäneet tähän mennessä moninkertaisesti kaikki odotukseni!!!! Tuntuu vilpittömästi siltä, että tässä jos jossain on nyt aidon oppilaskeskeisyyden ja oppilaiden osallistamisen avaimet par exellence.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti